ניהול קריירה
מתאמנים רבים מתחילים את תהליך האימון להתמודדות עם הפרעת הקשב כשרמת הביטחון העצמי שלהם בכל הקשור לתפקוד בעבודה נמוכה יחסית. לרוב, הערכת החסר שלהם באה לידי ביטוי בכך שהם אינם מאמינים שהם ראויים לרמת שכר גבוהה ולקידום משמעותי.
אימון לבחירת מסלול וניהול קריירה למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז. בחירה לא נכונה של מקום עבודה עלולה לגרום לתסכול רב ולתחושת כישלון שקשה להתאושש ממנה.
אימון לבחירת מסלול וניוהל קריירה למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז.
מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?
טום קרוז, מג'יק ג'ונסון, לאונרדו דה וינצ'י, ביל גייטס, בטהובן ופיקאסו סבלו מהפרעת קשב וריכוז,
הם עבדו בעבודה שמתאימה להם ובסביבה שהוציאה מהם נמרצות וחיוניות -ומה איתך?! אולי אתה ה"ביל גייטס" הבא?!
בימים בהם הניידות התעסוקתית גבוהה, הקביעות המפורסמת שהייתה מנת חלקם של הורינו אינה קיימת עוד, ויש צורך בתכנון הקריירה הן בקרב שכירים והן בקרב עצמאיים. בכל פעם שאנו נכנסים למקום עבודה עלינו לשאול את עצמנו מה התפקיד הבא שאנו רוצים, כדי לתכנן נכון את ההווה והעתיד המקצועי שלנו.
תכנון הקריירה חשוב עוד יותר כאשר מדובר באדם המתמודד עם הפרעות קשב. כאן קיים צורך בליווי בתהליך קבלת ההחלטות בבחירת מקצוע ובבחירת סביבת העבודה המתאימה לו. בחירה לא נכונה של מקום עבודה עלולה לגרום לתסכול רב ולתחושת כישלון שקשה להתאושש ממנה. במהלך האימון להתמודדות עם הפרעת הקשב מקבל המתאמן כלים רבים לזיהוי הצרכים שלו, יכולת ניהול שלהם, וכישורים חדשים המובילים להצלחה.
הנתונים המחקריים מצביעים על כך שבקרב אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב שיעור האבטלה גבוה מהשיעור באוכלוסייה הכללית. גם התחלופה במקומות העבודה גבוהה יותר מהתחלופה בקרב שאר האוכלוסייה.
לכן הבחירה במקצוע מתאים קריטית עבור אדם עם הפרעת קשב וריכוז. אם אדם שאין לו הפרעת קשב יכול לעבוד ולתפקד גם בעבודה שאינו אוהב, הרי שאדם עם הפרעת קשב מתקשה לבצע פעולות המשעממות אותו ואפילו סובל מכך. הוא חייב מקצוע שהוא אוהב. מקצועות המתאימים לו הם לדוגמא: שיווק, מכירות, אומנות, משחק, מוזיקה, מחול, בימוי, קולנוע, תקשורת וטלויזיה, פיתוח אינטרנט, אופנה ועיצוב, ספורט, הוראה, עריכת דין, בישול, נהיגה וכד'.
גם ההחלטה האם להיות שכיר או עצמאי היא החלטה מאד משמעותית. האם הוא מסוגל להניע עצמו לבד או חייב הנעה חיצונית? האם הוא מתפקד טוב יותר תחת לחץ וציפיות של אחרים או כאשר אין לחצים וציפיות? האם הוא יכול לקבל סמכות של מישהו אחר או שעליו להיות הבוס של עצמו?
אצל שכיר, עם הקבלה לעבודה, יש צורך באימון התמודדות עם הפרעת קשב שיאפשרו לו רכישת כלים לשיפור וייעול התקשורת: כיצד והאם יש מקום להסביר למעסיקים את הקשיים שלי? איך מנהלים תקשורת איכותית עם עמיתים לעבודה? עם הכפופים לי?
כיצד להתמודד עם הסחות הדעת וריבוי המשימות שמוטלות עלי? כיצד להתמודד עם תחושת ההצפה שנגרמת לי עקב דרישות מוגזמות או לא מוגזמות שנוחתות עלי? כיצד לתעדף את המשימות? איך להתמודד עם דד ליין מלחיץ?
איך להימנע מהדחף לקום וללכת כשמשהו לא מוצא חן בעיני או סתם כשאני מרגיש מוצף? מה עושים עם הניירת הבלתי נסבלת שנתפסת בעיני כמכשול אחד גדול? איך מתמודדים עם החרדה המלווה אותי כל חיי שהנה תיכף יגלו שאני לא מוצלח?, שהפרעת הקשב שלי "דופקת אותי".
האם אני יכול ללמוד את הפוליטיקה הארגונית של המקום ולהתנהל בתבונה? איך בכל זאת אוכל להצליח, לקבל תחושת סיפוק והנאה ולתכנן גם את המהלכים כך שאוכל לקבל קידום?
מתאמנים רבים מתחילים את תהליך האימון להתמודדות עם הפרעת הקשב כשרמת הביטחון העצמי שלהם בכל הקשור לתפקוד בעבודה נמוכה יחסית. לרוב, הערכת החסר שלהם באה לידי ביטוי בכך שהם אינם מאמינים שהם ראויים לרמת שכר גבוהה ולקידום משמעותי.
את הבירור הראשוני לגבי יכולותיהם אני והם עושים תוך שרטוט הפרופיל המקצועי הנוכחי שלהם. הם צריכים לתאר את ההישגים שלהם, את הידע המקצועי ואת רמת הניסיון. בהתאם לכך אנו מעדכנים את התפיסות שלהם לגבי יכולותיהם, מקבלים יחד החלטה לגבי התחומים בהם דרוש חיזוק מפעילים אסטרטגיות לחיזוק, ומגבשים פרופיל מקצועי אמיתי ואובייקטיבי.
לאחר מכן אנו לומדים במהלך האימון, לזהות את המרכיבים ההתנהגותיים ואת הקשר שלהם להפרעת הקשב.
הזיהוי הכרחי על מנת לגבש אסטרטגיות מתאימות.
לדוגמא: לקוח מתאר שבמהלך היום הוא הולך לאיבוד, מאבד ריכוז, עושה כמה פעולות במקביל, עונה ללקוחות בטלפון ולא מצליח לסיים אף משימה. אנו מתחילים בהתעקשות על כך שלילה לפני, כל המשימות של היום למחרת יהיו כתובות וברורות לו כולל תזמון שלהם. – זו משימה קשה מאד עבורו.
אנו עובדים על היכולת שלו להתעקש לכתוב את המשימות. אחר כך עובדים על הבקרה על התזמון, האם היה נכון? האם סבל מאופטימיות יתר?
האם לעובדים שלו היה ברור מה המשימות לפני שהתחילו את העבודה? האם היה לעובדים שלו ברור מה שעת הסיום? האם במהלך היום עצר על מנת לבדוק אם הדברים מתנהלים על פי התכנון או שיש דברים השתבשו? האם עשה הפסקות הטענת מצברים?
המכשול הגדול ביותר להתקדמות ושיפור הם הייאוש והתסכול מכך שמשימות שכל כך ברורות לאנשים אחרים קשות כל כך עבורם.
רק השלמה וקבלה עצמית גבוהים יכולים לסייע ולקדם אותם בתהליך ביצוע המשימות ורכישת האסטרטגיות החדשות.